کد مطلب:29853 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:93

ورود به بهشت












6016. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:به درستی كه بهشت، مشتاق دوستداران علی است. پرتوهای بهشت برای آنان افزوده می شود، در حالی كه آنان هنوز در دنیا هستند و وارد بهشت نشده اند.[1].

6017. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:كسی كه مایل است شاخه سرخی را كه خداوند، خود، آن را در بهشت عَدْن كاشته، به دست آورد، به مِهر علی بن ابی طالبْ چنگ زند.[2].

6018. المناقب علی بن أبی طالب - به نقل از ابو هُرَیره -:پیامبر خدا نماز صبح را گزارد و گفت:«آیا از آنچه جبرئیل بر من آورده است، آگاهید؟».

گفتیم:خداوند، آگاه تر است.

فرمود:«جبرئیل، نزد من آمد و گفت:ای محمّد! به درستی كه خداوند، نهالی را در بهشت كاشته است كه یك سوم آن از یاقوت قرمز، یك سوم آن از زمرّد سبز، و یك سوم دیگرش از مروارید تازه است، و بر بلندای آن، سایبان هایی قرار داده و در بین آنها اتاق هایی و برای هر اتاقی درختی كه میوه آن، حور العین است و [ نیز ]چشمه سَلسَبیل را بر آن جاری ساخته است».

در این جا پیامبرصلی الله علیه وآله سكوت كرد. مردی برخاست گفت:ای پیامبر خدا! این نهال از آنِ كیست؟

فرمود:«هر كس كه دوست دارد به این نهالْ دست یابد، باید به مِهر علی بن ابی طالب، چنگ زند».[3].

6019. مناقب آل أبی طالب - به نقل از عبد اللَّه بن موسی -:دو مرد كه بر سر مسئله امامت با یكدیگر مشاجره می كردند، به میانجیگری شریك بن عبد اللَّه، راضی شدند و نزد وی آمدند.

شریك گفت:اعمش از شقیق و او از سلمه و او از حُذیفه یمانی حدیثی روایت كرده است كه گفت:پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:«به درستی كه خداوند عزّوجل علی را نهالی از بهشت آفریده است. هر كس به آن چنگ زند، از اهل بهشت است».

آن مرد، این حدیث را نادرست شمرد و گفت:ما این حدیث را نشنیده ایم. پیش ابن درّاج برویم.

پیش ابن درّاج رفتند و ماجرا را گفتند. وی گفت:آیا از این موضوع در شگفت شدید؟ اعمش از ابو هارون عبدی و او از ابو سعید خُدْری برایم نقل كرده است كه پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:«به درستی كه خداوند، نهالی از نورْ خلق كرده است و آن را به مركز بارگاهش متّصل نموده است. هیچ كس را به آن دسترس نیست، مگر علی و دوستدار او از بین شیعیانش».

آن مرد گفت:این هم مثل آن حدیث است. به سوی وُكَیع می رویم.

نزد وكیع رفتند و او را از این ماجرا خبر دادند. وكیع گفت:آیا از این ماجرا در شگفت شدید؟ اعمش از ابو صالح و او از ابو سعید خُدْری به من خبر داده است كه پیامبر خدا فرمود:«به درستی كه دسترسی به ستون های عرش، ممكن نیست، مگر برای علی و دوستدار او از بین شیعیانش».

در این هنگام بود كه آن مرد به ولایت علی علیه السلام اعتراف كرد.[4].

6020. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:ای علی! به درستی كه خداوند، تو را به زیوری زینت داده كه هیچ بنده ای به زیوری محبوب تر از آن در نزد خدا، زینت داده نشده است و آن، زیور نیكان در پیشگاه خدا یعنی پارسایی (زُهد) در دنیاست، به گونه ای كه نه تو دنیا را می خواهی و نه دنیا تو را!

[ خداوند، ] دوستداریِ بیچارگان را به تو ارزانی داشته است، به گونه ای كه تو به پیروی آنان خشنودی و آنان به امامت و پیشوایی تو خشنودند.

خوشا به حال كسانی كه دوستدار تو و پذیرنده تو اَند! آنان همسایگان تو در دنیا و همراهان تو در بهشت اند!

و امّا كسانی كه با تو دشمنی ورزیدند و بر تو دروغ بستند، سزاوار است كه خداوند، در روز قیامت، آنان را در جایگاه دروغگویان قرار دهد.[5].

6021. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:ای علی! دوستداران تو، همسایگان خدا در بهشت اند و برای آنچه در دنیا بر جای نهاده اند، پشیمان نیستند.[6].

6022. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:هیچ بنده و كنیزی كه در دلش به اندازه خَردلی مهر علی است، نمی میرد، مگر آن كه خداوندْ او را وارد بهشت می سازد.[7].

6023. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:به دوستداران علی بگو كه آماده ورود به بهشت شوند.[8].

6024. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:دوست داشتن علی بن ابی طالب، درختی است كه ریشه آن در بهشت و شاخه هایش در دنیاست. هر كه در دنیا به شاخه های آن درخت درآویزد، او را وارد بهشت می گرداند؛ و دشمن داشتن او درختی است كه ریشه آن در جهنّم و شاخه هایش در دنیاست. هر كه به شاخه های این درخت درآویزد، او را به جهنّم می كشاند.[9].

6025. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:دوست داشتن تو ایمان و دشمن داشتن تو نفاق است. دوستداران تو نخستین كسانی هستند كه وارد بهشت می شوند و دشمنان تو نخستین كسانی هستند كه وارد جهنّم می شوند.[10].

6026. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:دروغ می گوید كسی كه گمان می برد مرا دوست دارد، ولی با علی دشمنی می ورزد؛ چرا كه محبّت من و او، جز در قلب مؤمن، گرد نمی آید.

به درستی كه خداوند عزّوجل دوستداران من و تو را - ای علی - از نخستین گروه سبقت گیرنده به سوی بهشت، و دشمنان من و تو را از نخستین گروه گم راهان امّتم به سوی جهنّم، قرار داده است.[11].

6027. أعلام الدین - به نقل از ابو ذر -:در مسجد، نزد پیامبرصلی الله علیه وآله نشسته بودیم كه علی علیه السلام سر رسید. وقتی پیامبرصلی الله علیه وآله دید علی علیه السلام می آید، فرمود:«ای ابو ذر! این كه می آید، كیست؟».

پاسخ دادم:علی علیه السلام است، ای پیامبر خدا.

فرمود:«ای ابو ذر! آیا او را دوست داری؟».

پاسخ دادم:ای پیامبر خدا! به خدا سوگند كه او را دوست دارم و دوستدارانش را نیز دوست دارم.

فرمود:«ای ابو ذر! دوستدار علی باش و دوستدار علی. همانا پرده ای كه میان خدا و بنده قرار دارد، مِهر علی بن ابی طالب است.

ای ابو ذر! علی را مخلصانه دوست بدار كه هر كس علی را با اخلاصْ دوست بدارد، از خداوندْ چیزی درخواست نمی كند و یا پرسشی نمی نماید، مگر آن كه به او می بخشد و پاسخش می دهد».

گفتم:ای پیامبر خدا! محبّت علی بن ابی طالب را بر جگرم همانند جگر [ تشنه ]با آب خنك، یا شهدِ زنبور عسل، و یا به مانند آیه ای از كتاب خدا كه آن را می خوانم، احساس می كنم، و آن در نزد من شیرین تر از عسل است.

پیامبر خدا فرمود:«ما، درخت پاك و ریسمان محكم هستیم و دوستداران ما برگ های آن درخت هستند. پس، كسی كه مایل است به بهشتْ وارد شود، باید به شاخه ای از شاخه های این درخْت در آویزد».[12].

6028. امام علی علیه السلام:كسانی مرا دوست می دارند و با مِهر من وارد بهشت می شوند؛ و كسانی [ نیز] با من دشمنی می ورزند و با كینه من، وارد جهنّم می شوند.[13].









    1. ثواب الأعمال:2/247.
    2. فضائل الصحابة، ابن حنبل:1132/664/2، مناقب علی بن أبی طالب:262/217.
    3. مناقب علی بن أبی طالب:264/218.
    4. مناقب آل أبی طالب:201/3، شرح الأخبار:577/269/2.
    5. تاریخ دمشق:282/42، المعجم الأوسط:2157/337/2، الأمالی، طوسی:303/181.
    6. فضائل الشیعة:17/56، الأمالی، صدوق:891/656، بشارة المصطفی:180.
    7. الأمالی، طوسی:660/330، بشارة المصطفی:236، كشف الغمّة:24/2.
    8. ینابیع المودّة:91/79/2.
    9. الفضائل، ابن شادان:125، شرح الأخبار:207/223/1.
    10. كشف الغمّة:91/1، بحار الأنوار:42/267/39.
    11. الخصال:1/577.
    12. أعلام الدین:136.
    13. تاریخ دمشق:297/42.